Orkesten en repetities

Groot-orkest

Het grote orkest van AFK is een fanfare die bestaat uit 25 muzikanten. Wij zijn altijd opzoek naar nieuwe, enthousiaste muzikanten. Heeft u interesse in muziek maken, denkt u erover om bij een vereniging te gaan spelen, maar weet u nog niet precies wat u wilt? Komt u dan gerust eens kijken naar wat voor instrumenten we bespelen en luisteren naar wat voor muziek we maken. U bent van harte welkom op onze repetitie! We repeteren iedere dinsdagavond in Het Spant in Ameide (Liesveldweg 65) van 19:30 tot 21:45. Of neem voor meer informatie alvast contact op met het bestuur.

Opstaporkest

In het opstaporkest komt elke leerling terecht die muziek gaat maken bij AFK. Het is het "opstapje" naar het groot-orkest. Het orkest bestaat uit zowel jonge als oudere leerlingen, maar er spelen ook ervaren muzikanten mee om de leerlingen te ondersteunen. Momenteel repeteert het opstaporkest niet, omdat de leerlingen nog in een beginfase zitten van het leren spelen. Als er weer voldoende leerlingen zijn die samen kunnen spelen, zal het Opstaporkest weer starten. Het Opstaporkest repeteert dan iedere dinsdagavond van 18:30 tot 19:30 in Het Spant in Ameide.

Leerlingen

De eerste stap in een muzikale carrière bij AFK is leerling worden. Als leerling leer je noten lezen, het ontwikkelen van ritmegevoel, luisteren naar muziek en natuurlijk het bespelen van het door jou gekozen instrument. Als je het bespelen van je instrument aardig onder de knie hebt, mag je bij het Opstaporkest gaan spelen. Hier leer je samen muziek maken en zal je voor het eerst in een orkest optreden voor publiek. Je kunt als leerling bij AFK officiële muziekdiploma's halen door examen te doen in theorie en praktijk voor de Koninklijke Nederlandse Muziek Organisatie (KNMO).

Blafkapel

De blAFKapel is opgezet om festiviteiten in ons dorp Ameide muzikaal te omlijsten. We krijgen meer ervaring, het repertoire wint aan bekendheid en de opbrengsten voor onze vereniging zijn meer dan welkom. We treden bijvoorbeeld op tijdens de jaarlijkse Paardenmarkt, de intocht van Sinterklaas, bij een kampioenschap van de voetbalvereniging, maar ook op jubilea en verjaardagen. Om een indruk van onze optredens te krijgen, kunt u de foto's en filmpjes van de blAFKapel bekijken die gemaakt zijn tijdens diverse evenementen. Wilt u de blafkapel inhuren om bij u sfeer te maken? Neem dan contact op met een van de bestuursleden.

Blazersklas

Om kinderen kennis te laten maken met blaasmuziek organiseert AFK blazersklassen op basisscholen. Dit schooljaar doen we dat in Ameide en Lexmond. Tijdens de eerste kennismaking (een demonstratieles) mogen alle kinderen vijf instrumenten uitproberen: trompet, cornet, bugel, bariton en trombone. Vervolgens start een reeks van 10 lessen op school op het instrument van hun keuze. Bart van den Goorbergh, docent van leerlingen van AFK, neemt de lessen op zich ondersteund door muzikanten van AFK. Naast het leren bespelen van een instrument en lezen van bladmuziek, is plezier beleven aan samen muziek maken een belangrijk element van de blazersklas. Verder hoopt AFK dat de kinderen enthousiast blijven en op termijn misschien wel leerling en lid willen worden bij de vereniging. Bart heeft immers nog ruimte voor nieuwe leerlingen binnen de opleiding van AFK. Daar leren trouwens niet alleen jonge mensen muziek maken, er starten ook regelmatig muzikanten op latere leeftijd met het leren bespelen van een instrument. Als u geïnteresseerd bent in de opleiding van de vereniging kunt u voor meer informatie contact opnemen met het bestuur via info@ameidesfanfarekorps.nl