Muziekles en spelen bij AFK

Wil je graag een instrument leren bespelen? Lijkt het je leuk om in een echt orkest samen muziek te kunnen maken? Neem dan muziekles bij AFK. Jong en oud kunnen bij AFK en onze docenten een instrument leren bespelen.

Op deze pagina lees je alles over muziekles en spelen bij AFK.

Kies je instrument

AFK biedt lessen aan in een grote variatie aan instrumenten. Wat lijkt jou leuk? Je kunt leren spelen op een:

-Trombone

- Trompet of cornet

- Bariton

- Bugel

- Hoorn

- Saxofoon (diverse soorten)

- Drumstel

- Melodisch slagwerk

Hoe werkt muziekles?

Je kunt bij AFK aangeven op welk instrument je graag les wilt nemen. Wij komen dan een instrument bij je thuis brengen. Op dit instrument kun je thuis oefenen en je neemt het natuurlijk mee naar muziekles.

De muzieklessen voor AFK worden momenteel gegeven op donderdagmiddag en donderdagavond in de Ichtuskerk in Meerkerk. Bij voldoende leerlingen kunnen de lessen in de toekomst mogelijk weer in Ameide plaatsvinden.

Van muziekles naar orkest

Tijdens je muziekles leer je spelen op je instrument. Ook leer je theorie, zodat je begrijpt wat er in de bladmuziek staat die een orkest speelt. Als je docent denkt dat je er klaar voor bent dan kun je examen doen en je muziekdiploma A halen.

Je docent houdt contact met de dirigent van AFK, ze laten jou weten wanneer je klaar bent om in het Opstaporkest of groot orkest te spelen.

Spelen in het Opstaporkest

AFK heeft een Opstaporkest waar leerlingen voor het eerst samen leren spelen. Je leert hier ook goed naar elkaar luisteren, zodat jullie samen mooi klinken. De muziekstukken zijn speels en herkenbaar. In het Opstaporkest spelen ook ervaren muzikanten mee om je te ondersteunen. Het Opstaporkest geeft optredens tijdens concerten van AFK en speelt bijvoorbeeld kerstliedjes voor de bewoners van de Marijkeflat en Open Vensters.

Momenteel repeteert het opstaporkest niet, omdat de leerlingen nog in een beginfase zitten van het leren spelen. Als er weer voldoende leerlingen zijn die samen kunnen spelen, zal het Opstaporkest weer starten.

Spelen in het groot orkest

Als je er klaar voor bent, mag je meespelen in het groot orkest. Het groot orkest geeft meerdere concerten per jaar. Hierbij treden we regelmatig op samen met zangers, een koor of een band. Ook geven we themaconcerten, zoals een filmconcert waarbij we muziek uit beroemde films spelen met op de achtergrond beelden uit de film op een groot scherm. Het grote orkest repeteert dinsdagavond van 19.30 tot 21.45 uur in Het Spant in Ameide.

Ameide’s Fanfare Korps

Ameide’s Fanfare Korps (AFK) is een muziekvereniging waar muzikanten uit Ameide en Tienhoven met veel plezier muziek maken met elkaar. In het groot orkest spelen nu bijna 25 muzikanten.

AFK speelt allerlei verschillende soorten muziek: van klassieke fanfarewerken tot musicals, maar ook popmuziek en filmmuziek. Je kunt hier filmpjes van kijken op youtube en op deze site op het tabblad 'nieuws en media'.

Naast repeteren en concerten geven doen we ook andere leuke activiteiten met elkaar, zoals bowlen of boerengolf. Om het jaar doen we mee aan een concours, dat is een wedstrijd voor orkesten waarbij je punten krijgt van een jury. Om goed te trainen organiseren we een studiedag, aan het einde van deze dag komt er een frietwagen en eten we gezellig samen.

We zijn vaak in het dorp te horen, bijvoorbeeld tijdens de Koningsdag aubade, de dodenherdenking, de paardenmarkt, de avondvierdaagse, de intocht van Sinterklaas en de feestweekoptocht.

De leerlingen van AFK krijgen les van muziekdocent Bart van den Goorbergh of Simone Bommeljé. Simone geeft les in het bespelen van alle soorten saxofoon. Bart geeft les in het bespelen van alle koperblaasinstrumenten, zoals trompet, trombone, bugel, cornet, hoorn en bariton. Hieronder leest u meer over onze docenten.

Er zijn ook mogelijkheden om les te krijgen in drummen en het bespelen van melodisch slagwerk, informeer hiervoor bij AFK (info@ameidesfanfarekorps.nl).

Muziekdocent Bart van den Goorbergh

Bart is in de jaren tachtig afgestudeerd als docent en uitvoerend musicus trompet aan het conservatorium in Utrecht. In de jaren negentig studeerde hij ook met succes af als orkestdirigent. Met deze twee Master-diploma’s op zak werkt hij al jaren als dirigent, trompettist en muziekdocent.

Optreden als dirigent of trompettist is geweldig fijn om te doen. Het doorgeven, het doceren van hetgeen je zelf geleerd hebt vindt hij ook enorm waardevol. Door deze overdracht van kennis en cultuur blijft er een doorgaande lijn bestaan. Met zeer veel passie en plezier geeft Bart trompetles, dirigeerles, zangles en muziekles aan individuen en groepen. Hij geeft bijvoorbeeld les aan kinderen op basisscholen en ook aan hun leerkrachten.

Muziekdocent Simone Bommeljé

Simone Bommeljé begon als 11-jarig meisje bij de plaatselijke muziekvereniging op de sopraan saxofoon. Ze is afgestudeerd aan het conservatorium in Utrecht in klassiek saxofoon en als docerend musicus.

Met veel plezier geeft ze al vele jaren saxofoonles. Ze vindt het plezier in spelen een heel belangrijk aspect in de lessen, ze gebruikt dan ook allerlei lesmaterialen, zowel klassiek, licht en pop genres. Het samenspel is een belangrijk onderdeel en ze zal dan ook vaak meespelen met de leerlingen in de vorm van duetten.

Wat kost muziekles en spelen bij AFK?

Contributie AFK

Je hoeft niet zelf een instrument te kopen. Als je leerling-lid wordt van Ameide’s Fanfare Korps krijg je een instrument in bruikleen, die komen we bij je thuis brengen. Dit leerling-lidmaatschap kost €60,- per jaar.

Lesgeld

De lessen betaal je direct aan de docenten.

Neem voor meer informatie over de actuele kosten van de muzieklessen concert met ons op.

Enthousiast geworden?

Wil je je aanmelden voor muziekles? Of wil je eerst nog meer weten?

Neem contact op met AFK door te mailen naar: info@ameidesfanfarekorps.nl