Dirigent en docent

Dirk van Mourik

Dirk van Mourik (geboren 19-3-1953 te Vianen) is dirigent van het groot-orkest AFK.

Ik ben op 6-jarige leeftijd begonnen met muziek maken op de cornet bij de fanfare Nieuw Leven te Vianen, waar mijn vader dirigent was. Dit instrument heb ik lange tijd bespeeld bij de Brass Band Breukelen. Onlangs heb ik echter de overstap gemaakt van cornet naar bas. Ik ging op jonge leeftijd veel met mijn vader mee spelen bij de verenigingen waar hij dirigent was, zo ook bij de fanfare "Unie" te Ameide en later ook nog enkele jaren bij AFK. Ik dirigeer ook fanfare Excelsior Hagestein en ben tweede dirigent bij Brass Band Utrecht. Ik probeer bij mijn verenigingen altijd een zo breed mogelijk repertoire te laten spelen waarbij vooral tijdens de repetities het speelplezier optimaal kan zijn. Iedere muzikant moet het optimaal naar de zin hebben en het gevoel hebben dat hij of zij een belangrijke rol heeft in de club. Ik vind het heel leuk om in navolging van mijn vader ook dirigent te mogen zijn van AFK en zal er alles aan proberen te doen om het muzikale peil van AFK op een leuke, ontspannen manier omhoog te brengen.

Docenten

De leerlingen van AFK krijgen les van muziekdocent Bart van den Goorbergh of Simone Bommeljé. Simone geeft les in het bespelen van alle soorten saxofoon. Bart geeft les in het bespelen van koperblaasinstrumenten, zoals trompet, bugel en cornet. Hieronder leest u meer over onze docenten.

Er zijn ook mogelijkheden om les te krijgen in drummen en het bespelen van melodisch slagwerk, informeer hiervoor bij AFK (info@ameidesfanfarekorps.nl).

Bart van den Goorbergh

Bart is in de jaren tachtig afgestudeerd als docent en uitvoerend musicus trompet aan het conservatorium in Utrecht. In de jaren negentig studeerde hij ook met succes af als orkestdirigent. Met deze twee Master-diploma’s op zak werkt hij al jaren als dirigent, trompettist en muziekdocent.

Optreden als dirigent of trompettist is geweldig fijn om te doen. Het doorgeven, het doceren van hetgeen je zelf geleerd hebt vindt hij ook enorm waardevol. Door deze overdracht van kennis en cultuur blijft er een doorgaande lijn bestaan.

Met zeer veel passie en plezier geeft Bart trompetles, dirigeerles, zangles en muziekles aan individuen en groepen. Hij geeft bijvoorbeeld les aan kinderen op basisscholen en ook aan hun leerkrachten.

Simone Bommeljé

Simone Bommeljé begon als 11-jarig meisje bij de plaatselijke muziekvereniging op de sopraan saxofoon. Ze is afgestudeerd aan het conservatorium in Utrecht in klassiek saxofoon en als docerend musicus.

Met veel plezier geeft ze al vele jaren saxofoonles. Ze vindt het plezier in spelen een heel belangrijk aspect in de lessen, ze gebruikt dan ook allerlei lesmaterialen, zowel klassiek, licht en pop genres. Het samenspel is een belangrijk onderdeel en ze zal dan ook vaak meespelen met de leerlingen in de vorm van duetten.